چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 144338

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران با بیان اینکه تا پایان سال آبی 160 روز باقی مانده که 93 روز آن تابستان است، اظهار کرد: بارندگی در کشور با 11 درصد کاهش مواجه بوده که در مقایسه با دراز مدت افت 15 درصدی را نشان می دهد و لازم است در مصرف آب صرفه جویی شود.

سلامت نیوز:  مدیرکل مطالعات منابع آب ایران با بیان اینکه تا پایان سال آبی 160 روز باقی مانده که 93 روز آن تابستان است، اظهار کرد: بارندگی در کشور با 11 درصد کاهش مواجه بوده که در مقایسه با دراز مدت افت 15 درصدی را نشان می دهد و لازم است در مصرف آب صرفه جویی شود.

رضا راعی در گفت و گو با  پانا، با اعلام وضعیت منابع آبی کشور ت روز سه شنبه 25 فروردین ماه، گفت: سال آبی و یا سال زراعی هر سال از مهر ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد و بررسی وضعیت منابع آبی مطابق با آغاز سال آبی است.

 وی افزود: هم اکنون در سال آبی 94-93 هستیم و تا سه شنبه 25 فروردین ماه 224 روز از سال آبی را پشت سر گذاشتیم و میانگین بارندگی کشور 170 میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته در همین موقع که عدد 192 میلی متری بود، 11 درصد کاهش بارندگی داشتیم. 

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران خاطر نشان کرد: سال آبی گذشته وضع بارندگی خوبی نداشتیم اما امسال علی رقم اینکه در ماه فروردین بارندگی نسبتا خوبی داشتیم همچنان با کسری بارندگی در مقابله با بارندگی سال گذشته مواجه ایم.

 راعی تأکید کرد: بارندگی های فروردین این شائبه را در افکار عمومی به وجود نیاورد که بارندگی های فروردین ماه توانسته جبران کسری منابع آب کشور را داشته باشد.

 وی با یادآوری متوسط بارندگی 44 ساله گفت: در دراز مدت بارندگی ها نشانگر این مهم است که امسال با کاهش 15 درصدی نسبت به متوسط 201 میلی متر بوده است. 

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران کاهش میزان بارندگی ها را ضرورتی برای توجه عموم جامعه برای رعایت هر چه بیشتر و دقیق تر در مصرف آب عنوان کرد و افزود: نباید بارندگی های موقت چند روزه ما را از مسیر مصرف منطقی دور کند. 

راعی خاطر عنوان کرد: تا پایان سال آبی 94-93 هنوز 160 روز دیگر باقی مانده است و در این مدت عملا 93 روز تابستان است و در این سه ماه کمترین میزان بارندگی ها را خواهیم داشت و به عبارتی دو ماه برای بارندگی امید باقی نمی ماند. 

وی تأکید کرد: به نظر می رسد کسری متوسط باران با 55 میلی متر در دو ماه آینده جبران نخواهد شد تا حدالاقل به میزان بارندگی سال گذشته نزدیک شویم و تنها امید به لطف خدا داریم برای افزایش نزولات آسمانی تا در تأمین منابع آبی کمتر با مشکل مواجه شویم. 

مدیرکل مطالعات منابع آب ایران گفت: ذخایر آبی فعلی کشور را باید برای ماه های آینده نگه داریم تا در فصل کمم بارش با مشکل مواجه نشویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha